Cazare » CONSTANTA » Costinesti » Epava Evanghelia

Epava Evanghelia

Nava Evangelia de 7.355 tdw, motor de 2.650 CP, pavilion Grecia, a fost construita la santierele navale Harland and Wolffdin Belfast, Irlanda de Nord si lansata la apa pe 28 mai 1942. Primul proprietar a fost Blue Star Line. In perioada celui de-al doilea razboi mondial a fost cargou american transformat apoi in nava comerciala.

De-a lungul timpului nava a purtat mai multe nume: Empire Strength pana in 1946, Saxon Star pana in 1961, Redbrook pana in 1965 si Evangelia. Ultimul proprietar a fost „Compania Naviera Hanton Embinas Andros”.

La data esuarii, inspectia efectuata imediat de salvatorii romani a evidentiat faptul ca, in magazia 4 a navei grecesti se gasea un motor naval de mici dimensiuni, ambalat, ce avea ca adresa de destinatie portul Constanta, (s-a dovedit ulterior ca nimeni nu astepta o asemenea marfa la Constanta). Cambuza navei era plina cu alimente, ca pentru un voiaj de lunga durata.

La 15 octombrie 1968, nava a esuat la circa 1,5 Mm de plaja nordica a statiunii Costinesti, intr-o zona a falezei naturale denumita „Golful francezilor”.

Cu aproximativ 12 ore inaintea esuarii, echipajul de pe Evangelia ceruse ajutor prin radio Grupului de Interventii si Salvare Navala al portului Constanta prin transmiterea unui SOS tradus "Save Our Ship" (salvati-ne nava), prin care ambarcatiunea sesiza ca se afla in stare de dificultate. Grupul de Interventii a luat legatura radio cu echipajul afland astfel ca este vorba de o nava cargo sub pavilion grecesc.

Conform coordonatelor transmise de greci (longitudine si latitudine) la momentul semnalarii starii de dificultate nava se afla esuata intre Gura Portitei si Bratul Sfantu Gheorghe unde inainta adanc spre uscat. In acel moment nava salvator Voinicul condusa chiar de Nicolae Mircea Ionescu (comandantul grupului de salvare), a parasit in graba portul Constanta in cautarea navei esuate.

Ajunsi in scurt timp in zona indicata, nava greceasca nu era de gasit.
Dupa un nou contact radio, grecii au transmis salvatorului alte coordonate, indicand o pozitie undeva pe litoralul dintre Gura Portitei si zona Vadu. Dupa alte cateva ore de cautari, din pacate, in punctul dat de coordonatele transmise nu a fost gasita nici o nava. Salvatorii de pe Voinicul au chemat inca o data prin radio nava Evangelia, insa aceasta n-a mai raspuns.

Situatia inedita l-a determinat pe seful Grupului de Salvare sa solicite cautarea vasului, apeland si la salvatorul Albatros. Aceasta nava avea un pescaj ceva mai mic decat Voinicul si putea naviga mult mai aproape de tarm. Totodata comandantul Mircea Ionescu a solicitat Grupului de Salvare sa caute nava esuata in directia opusa coordonatelor transmise de greci.

Si astfel, pornind spre Sud-ul litoralului, in zorii zilei de 15 Octombrie 1968, nava Evangelia a fost localizata in dreptul actualei statiuni Costinesti, la momentul respectiv un mic sat pescaresc.